978-91-7577-116-8

Den tredje boken i Linda Åkerströms serie heter Ödeckarna – Saknad (2014). Den är utgiven på Idus förlag i Lerum och riktar sig till barn i åldern 8-13 år. Den är riktigt tjock med sina 275 sidor, visserligen med hyfsat stor text, ca 14 punkter, men utan illustrationer. Jag kan inte påstå att illustrationen på framsidan faller mig i smaken men pärmarna och papperet inuti boken är av hög kvalitet, vilket jag har kommenterat tidigare när det gäller böcker från Idus.

Det här är den första av Åkerströms böcker som jag har läst och det gjorde jag med stort nöje. Personerna i handlingen är också sådana som jag tycker om. Ödeckarna – Saknad handlar mest om Engla, som åker till landet över höstlovet. Där bor kompisarna Lollo, Oskar och – Jonas. Redan på de första raderna förstår läsaren att något har hänt mellan Engla och Jonas senast de sågs. Kan det vara en kärlekshistoria på gång? Kärlek är förstås alltid en populär ingrediens, inte bara i den ålder som deckaren vänder sig till. Originalet Jonken, som säljer fisk i papperspåsar utanför Ica, och den coola killen Tompa dyker också upp i handlingen. Han och hans lillasyster Elin, som Englas mamma är barnvakt åt, har framträdande roller. Engla är lite rädd för Tompa i inledningen, han är ingen som man vill komma på kant med. Är han så kaxig som han verkar eller har han andra sidor?

Hur kommer det sig att Jonken plötsligt en dag inte står på sitt vanliga ställe? Har det hänt honom något? Vem har varit i den gamla fiskarstugan i skogen? Och vad händer med Tompas lillasyster? Det finns många frågor att söka svar på, inte minst hur det ska gå med Englas spirande romans med Jonas?

Ödeckarna – saknad är lättläst och rolig och har ett väldigt driv. Dialogen är realistisk med ett modernt språk och naturligt flyt. Dessutom lite kärlek … Så inte saknas det spänning här inte! Samtidigt är det inga riktigt otäcka brott eller handlingar som sker, vilket gör att de yngre barnen kan känna sig trygga och tycka att det är mysigt även om det tidvis är lite lagom skrämmande.

Jag tycker att det är en välskriven, spännande och ingående berättelse, med flera parallella trådar i handlingen som följs upp och håller spänningen vid liv. Just att det handlar om två tjejer och två killar, gör ju att berättelsen lockar läsare från båda lägren. Det är en mysig miljö de vistas i också, i stugan i Hedesunda, vilket jag gissar är författarens egen hemmiljö. Det är bara tummen upp för Linda Åkerstöms Ödeckare. Åtminstone den jag hade turen att läsa – Saknad.

Jeanette Palm

Här kan du köpa Ödeckarna – Saknad:

Idus

Adlibris

Bokus