Sveket

Sveket är först ut i en dystopisk thrillertrilogi av den österrikiska ungdomsboksfattaren Ursula Poznanski. Hennes debutbok, Erebos, fick det tyska litteraturpriset 2011. Sveket är utgiven på Bokförlaget Opal (2014) och har 440 sidor. Översättningen är gjord av Sofia Lindelöf. Boken passar läsare i åldern 12-15 år och uppåt.

Huvudpersonen Eleria kallas Ria och är 18 år. Som elitstudent är hon framavlad genom provrör och har inga föräldrar. Handlingen utspelar sig cirka tre generationer framåt i tiden, någon gång runt nästa sekelskifte. Det mesta är täckt av snö och is i en enda lång vinter, och Ria och hennes kamrater har aldrig sett solen. De lever tryggt i väldiga glasbubblor, ”sfärer”, skyddade från den övriga befolkningen, som kallas ”primsen” eller de ”primitiva”. Dessa bor med sina familjer utanför i kylan och är indelade i flera olika klaner, den ena mer brutal än den andra, enligt informationen som alla matas med inne i sfärerna. Ria tillhör den lyckliga framgångsrika skara elever som är ämnade att ta över ledningen så småningom. Hennes specialkunskaper är språk, kommunikation och retorik och hon ligger sjua bland alla studenter på den viktiga rankinglistan. Hennes pojkvän Aureljo innehar förstaplatsen, och förväntas därmed bli president så småningom.

En dag råkar Ria av misstag höra ett hemligt samtal på väg hem från biblioteket. Sex ungdomar anklagas för att vara förrädare och ska avrättas. Talaren nämner studenternas rankingnummer medan Ria lyssnar spänt. Chockad hör hon att både Aureljo och hon själv är med bland de sex. Hon förstår ingenting!

En kort tid därefter får just dessa sex elitelever beskedet att de ska belönas med en resa till en annan sfär för att träffa Presidenten. Ria inser givetvis direkt vad som är på gång, men ska hon lyckas övertyga de andra att det här är en konspiration och att de kommer att skickas i döden? Och vad är det egentligen de har gjort för att bli avrättade? När tåget stannar på vägen inser Ria att hennes värsta farhågor har besannats och hon och de andra måste fly rakt ut i vildmarken för att undkomma sina egna ledare. Men hur länge kan de klara sig bland de vilda klanerna? Vilka kan Ria lita på?

Det är en läcker dystopisk värld som Poznanskis har skapat och miljön har hon verkligen lyckats väl med. Den är dyster och karg, obehaglig och skrämmande. Scener växer fram i mitt huvud och blir till ett tydligt landskap. Relationerna mellan studenterna är trovärdigt gestaltade och den välskrivna dialogen rinner fram över sidorna. Jagberättaren Ria är sympatisk, mogen och klok och jag gillar henne direkt. Språket är rent och träffsäkert, delvis tack vare den fantastiska översättningen.

Sveket är en sådan bok som man sträckläser. Lyckligtvis fick jag bok nummer två i trilogin skickad till mig innan jag ens hade avslutat den första, så det var bara att hugga in. Nu längtar jag efter trean.

Recension av Sammansvärjningen, del två, följer lite senare i höst.

Jeanette Palm

Här kan du köpa Sveket: