Tiden går fort när man har roligt, sägs det ju. Men inte bara då, är min erfarenhet. Den går alltid alldeles för fort! Jag har så mycket om mig och kring mig hela tiden att jag ibland känner det som om jag inte hinner med någonting. Därför är det skönt och avkopplande när man äntligen får ta semester – från vardagen och alla måsten – och också från bloggen.

Jag har en lockande bokstapel med härligt varierade genrer att läsa, både vuxenromaner och barn- och ungdomsböcker till bloggen, så jag får väl helt enkelt koncentrera mig på dem den närmsta tiden. Sitta i en skön stol i trädgården och njuta av ledighet, komma ikapp, känna frid. Skapa läsminnen från sommaren 2016.

Besseggen

Nedanför Besseggen.

Som jag ser det, finns det inte något som tar ner en på jorden så markant som att vistas ute i vår storslagna natur i några dagar. I synnerhet bland höga berg. Man ser och känner krafterna, häpnar över utsikterna, tystnar av synintrycken. Känslan av litenhet är aldrig så stor som när man får ta del av naturens under, som dessa fantastiska fjälltoppar, vidsträckta vidder där mängder av bäckar och forsar, som tycks leva sitt eget liv, letar sig fram med en okuvlig urkraft.

Kanske kommer tankarna fram emot hösten därför att gå till resan jag och min familj gjorde till storslagna Jutenheimen i Norge? Till dess enastående vackra natur, långt borta från Facebook och Instagram, där jag kunde samla energi från de höga fjällen och de brusande forsarna, den klara luften. Till den sju timmar långa bestigningen av den höga och tidvis mycket branta Besseggen med vidunderlig utsikt medan vi balanserade mellan två sjöar med olika färg; turkost glaciärvatten på den ena sidan respektive ”vanligt” vatten på den andra. Eller den djupa och hisnande Geirangerfjorden? Jag blev överrumplad av det här landet, vårt grannland, för det gav mig så mycket mer än jag hade kunnat föreställa mig.

IMG_2444                                     IMG_2733

Utsikt från Besseggen respektive Dalsnibba.

Vyn över Geirangerfjorden, nedan, fick vi njuta av både på vägen ner till campingen längst in i fjorden, efter vårt besök uppe på Dalsnibba med Nordeuropas högsta fjordutsikt, och när vi lämnade den bakom oss och klättrade uppför Örnvägen.

Geirangerfjorden

Geirangerfjorden.

Nästa recension publiceras antagligen inte förrän om tidigast tre, fyra veckor. Till dess önskar jag er alla en fortsatt härlig sommar och en avkopplande semester till dem av er som fortfarande har ledig tid kvar. Samla minnen till hösten.

Sommarhälsningar från Jeanette

