Jack

Släng dig i väggen, Ulf Lundell! Här kommer en ny Jack, som äntrar ungdomsboksscenen med en 18-årings coola attityd och rör runt i läsarens känslor. Författaren Christina Lindström har just flyttat till Göteborg, och det är där hennes Jack (B. Wahlströms 2016) rör sig mellan Linnégatan, Slottsskogen och Västra Frölunda, och andra platser i min egen närmiljö. Det är alltid roligt med igenkänning, oavsett om det gäller personliga egenskaper, språk och dialog eller som här, miljöer.

När Jack träffar Freja förändras allt. Freja med den rosa stickade mössan och de märkliga frågorna men framför allt den riktigt stora näsan. ”Rejäl snok”, konstaterar kompisen Abrahamsson första gången han ser henne (sidan 158). Jack, den populäre lagkaptenen i innebandylaget som kan välja och vraka bland tjejerna, faller handlöst. Hans vänner står med hängande hakor och noterar förändringen hos Jack. Vem är hon egentligen, den där Freja? Är Jack kär på riktigt den här gången? Freja är annorlunda, har integritet och ifrågasätter flera av Jacks slentrianmässiga svar och huvudlösa påståenden. Hon får honom att ta tillbaka och begrunda, både vad han säger och gör – och inte minst, vad han har gjort i sitt förflutna. Och hon älskar att gå till Slottsskogen och titta på sälarna i Säldammen.

Jack berättar själv sin historia och hans berättarröst är både kaxig, humoristisk och ömsint. Dessutom uttrycker han sig begåvat. Allt eftersom handlingen fortskrider kryper mer och mer  fram om hans bakgrund men då älskar jag redan killen – allt utom snusandet! Jag slås av tanken att det är märkligt hur någon som tänker så kloka tankar och är så charmig har kunnat hamna snett men inser förstås att alla kan göra misstag, särskilt som ung. Men vad händer när Jacks förflutna hinner ikapp honom? Om man tar ansvar för sina handlingar och vill gottgöra, kan man man få en chans till? Eller beror det på vad man har gjort?

Jag blir imponerad av det rappa språket och tonen i Jacks berättarröst. Det är trovärdigt och mitt i prick. Jag tänker att Lindströms erfarenhet som gymnasielärare i svenska och engelska för ungdomar på Teknikerprogrammet, måste ha gett henne inspiration till den grymma dialogen och även tips till karaktärsdrag hos en och annan. Dessutom är det roligt, så jag skrattar högt för mig själv, både på bussen och hemma. Jag kan inte citera just de avsnitt jag skrattade mest åt med risk för att spoila, så ni måste läsa själva. Jack uttrycker sig både poetiskt och romantiskt om Freja, som till exempel här: ”Ibland händer tydligen allt i fickorna mellan orden. I mellanrummen” (sidan 81) och ”Allt tidigare var en viskning medan hon är ett rop” (sidan 157). Wow!

Jag har inte läst Christina Lindströms första ungdomsroman, Hälsningar från havets botten, (B. Wahlströms 2015) utan bara hennes fina böcker för lågstadiet om Leo, med roliga och väldigt läckra illustrationer av Kajsa Lind. Men den står på läslistan nu. Inom kort kommer en serie lättlästa böcker för 6-9 år ut, även dessa på B. Wahlströms. Det är Nils och Maja på badhuset som är först ut.

Ska du bara läsa en enda ungdomsbok i år, ger jag dig inga alternativ: Läs Jack!

Här kan du köpa Jack av Christina Lindström:

Adlibris

Bokus

