Hannes hjärta Jenny

Hannes hjärta Jenny av Sofia Hedman (Idus förlag 2016) är en bok för mellanåldern. Omslaget är urläckert och listigt gjort, tycker jag. Gillar att både titel och författare står på skosnöret.

Som titeln antyder handlar Hannes hjärta Jenny om när man blir lite så där lagom pirrigt förälskad för första gången. Om den åldern när man skickar lappar till varandra i klassrummet och frågar chans. Vem minns inte hur det var då?

Hannes och bästa kompisen Samuel ska börja femte klass när berättelsen börjar. De har haft en härlig sommar med mycket skejting, sol och bad. Men trots det börjar Hannes längta tillbaka till skolan och kompisarna. Och det är den där första skoldagen som det händer!

Han har sett Jenny hur många gånger som helst tidigare och aldrig tänkt på henne på något särskilt vis. ”Hon har alltid varit en av tjejerna i klassen. Punkt slut” (sidan 15). Men nu fastnar ögonen på henne. Han fattar inte vad det är är med honom. ”Pang bara. Där står världens sötaste tjej” (sidan 16). Men vad ska han göra? Han borde väl fråga chans? Och vad har man en bästa vän till om inte …? Hannes ber Samuel hjälpa till och då kan väl inget gå galet? Eller?

Från början hade jag svårt med tonen i berättarrösten, som tillhör Hannes själv. Han berättar historien för en tänkt lyssnare, och säger bland annat ”Du tror kanske att det är lätt? Kanske tycker du att det är lätt att fråga chans” (sidan 48). Språket är kortfattat och påminner mycket om talspråk i sin struktur. Det är lättläst och rakt. Vissa av hans uttryck tycker jag  känns ”vuxna” men ju mer jag lärde känna killen desto mer gillade jag honom och jag läste med ett leende på läpparna. Det tog ett tag alltså, men han växte på mig och blev en mysig bekantskap. En kul grej är att alla rubriker följer samma mönster, med början ”Världens största idiot” och vidare till ”Världens sötaste tjej”.

Jag tror att både tjejer och killar kan ha behållning av den här boken, även om den är skriven ur en killes perspektiv. Den där första kärleken slår nog till ungefär lika för båda könen. Jag kan varmt rekommendera Sofia Hedmans bok.

Här kan du köpa Hannes hjärta Jenny:

Adlibris

Bokus

Idus förlag

