Surtanten2

Surtanten Birgitta och mc-knuttsjakten av Erika Widell Svernström är en fartfylld uppföljare till hennes barnboksdebut om den sura tanten som blir vän med fem barn i huset där hon bor. Jag recenserade den första förra sommaren här på Bokhemligheter. Det är ganska tjocka böcker men de har stort typsnitt, vilket gör dem enkla att läsa, så det gör inget. Då och då dyker det upp roliga svartvita illustrationer, som är gjorda av Sara N. Bergman.

Jag blir glad av att läsa den här berättelsen, jag småler ofta och förundras över hur många turer det är – hit och dit, fram och tillbaka – den ena mer osannolik än den andra. Det är från Halmstad till Paris och tillbaka igen. Det är biljakter och motorcykeljakter och flygplansresor som avlöser varandra. Det är både förväxlingar och förvecklingar. Hejdlöst tempo.

Lennart von Spetsnäsa är naturligtvis med och ställer till det på sitt själviska och beräknande vis. Till läsarens glädje råkar han illa ut på än det ena än det andra sättet. Man vill att han ska göra bort sig. Den här gången ger han sig lag med mc-gänget i Halmstad och tar dem till hjälp. Men vem ska gå segrande ur striden – Spetsnäsa eller Surtanten Birgitta? En av trådarna i historien är Birgittas ungdomskärlek som på något mystiskt vis dyker upp. Den som har läst den första boken vet att han hade en roll där också. Ska han få tillfälle att förklara sin kärlek till henne nu?

Svernström skriver väldigt humoristiskt och jag tycker att den här historien är både roligare och finurligare berättad än den förra. Var får hon allt ifrån?

Jag måste erkänna att jag känner mig som en surtant själv ibland. Men det kan jag garantera, att så här rolig och finurlig som Birgitta är, det har jag aldrig varit. Så jag kanske inte är någon riktig surtant ändå.

Här kan du köpa Surtanten Birgitta och mc-knuttsgänget:

Adlibris

Bokus

Idus förlag

