Blomstertid

Jag har läst en spännande, stundtals riktigt obehaglig och påträngande berättelse. Det är Den blomstertid nu kommer av Marie-Chantal Long (Opal 2015). Den här täta historien handlar om hur lätt det kan gå snett. Hur enkelt man kan låta sig svepas med av en önskan att få pengar, att kunna leva ett annorlunda liv.

Det börjar med en bilolycka. Tarzan, Wahid och Fred har krockat mot ett träd efter ett fullständigt misslyckat rånförsök. Tvärt emot sina planer blir de tvungna att rusa ut ur mataffären tomhänta när de hör sirenerna tjuta. Vilken mardröm! Men kan Fred och Wahid lämna Tarzan som sitter svårt skadad och fastklämd i den demolerade bilen? Kommer han att tjalla på dem? Och vart ska de i så fall ta vägen?

Fred ångrar sig förstås. Hans samvete lyser igenom redan tidigt och han själv såväl som läsaren förstår att han inte passar in i kedjan av slumpmässiga händelser som avlöser varandra den här olycksaliga dagen för skolavslutningen. Men nu är det gjort och det blir bara värre. ”Drömmer jag en mardröm? tänker Fred. Vafan gör jag här? Det här är helt fel. Helt fel. Backa filmen liksom. Backa.” (sidan 20)

Fred är känslig och jag gillar honom. Hans sätt ta avstånd från röran han har hamnat i och hans inre tankar och diskussioner är trovärdiga och gör honom sympatisk. Vad händer när allt går snett? Finns det någon återvändo? Nu kan det väl inte bli värre? Jo, det kan det nog …

Den blomstertid nu kommer berättas ur Freds synvinkel. Han är fjorton år och egentligen en klok och ansvarsfull kille. Han har en yngre syster som han tycker om, mamman arbetar på annan ort i veckorna och pappan har skiftarbete så han jobbar flera dagar på raken ibland. De verkar bo i en lägenhet, och jag får intrycket att det är i något slags förort. De har nog inte alltför gott ställt, varför Fred låter sig lockas att hänga med Tarzan och Wahid.

Språket är ungdomligt och kaxigt. Särskilt dialogen känns äkta, från en vuxen persons perspektiv i alla fall, och jag har ju egna tonåringar. Läsaren blir involverad, och jag känner mig personligen stressad och olustig till mods. Det är ett fint tempo i texten och flera spännande vändningar. Därtill ett imponerande uttryck och ett ständigt aktuellt och intressant ämne. Jag gillar den här boken!

Här kan du köpa Den blomstertid nu kommer:

Adlibris

Bokus

Opal

