978-91-7577-208-0

Det spännande äventyret som började i Hemligheten i Haga fortsätter! Jag har nu läst andra delen av fyra i den tetralogi som planeras av författaren Gunilla Granbom, utgiven på Idus förlag 2015. Berättelsen ramas in av en prolog, som fungerar som en resumé av det som hände i första delen, och en avslutande epilog. De första raderna låter så här med ett direkt tilltal till läsaren: ”Välkommen! Sätt dig du så kommer jag med en kopp varm choklad och nybakade kanelbullar. Mirella och jag har bakat” (sidan 7). Det är den egendomliga damen Klara från förra boken som talar. Hon är en god vän och brukar vara barnvakt till en av flickorna som det handlar om, Susanna. För övrigt berättas historien i tredje person i presens. De 260 sidorna flyger fram.

Jag har insett att jag älskar historiska romaner, magisk realism och tidsresor. Här får jag allt på en gång. Det är väldigt tilltalande med en ingång till en annan verklighet genom något slags märklig portal. I det här fallet är det en trollrot på en stor ek som flickorna måste krypa igenom för att komma till den andra tiden. Gunilla Granboms andra del i serien om Hemligheten i Haga är minst lika spännande som den första.

Emma och Susanna har alltså fått med sig Mirella tillbaka till vår tid, flickan de träffade på i första berättelsen, när de reste tillbaka ända till 1791. Frågorna hopar sig för den som vill veta fortsättningen. Ska Emma och Klara än en gång våga krypa under den magiska trollroten och ta sig tillbaka till tiden då Mirella levde? Hur ska det gå att säga ramsan när Mirella inte kan tala? Och kan det verkligen finnas två månur?

Vi får lära oss mycket om tiden för handlingen eftersom Granbom är kunnig och påläst. Hon har en förmåga att berätta på det där sättet som gör att man ohjälpligt dras med in i historien, och inte kan sluta läsa. Det är tre trovärdiga flickor med i handlingen och dessutom fullkomligt kryllar det av intressanta historiska fakta. Och oavsett om berättaren spränger in mängder av detaljer om mat, ålder och livslängd, boendet eller kungafamiljen som levde på Wira bruk i slutet av 1700-talet och början av 1800-talet, blir det aldrig för mycket. Tvärtom, vill jag ha mer! Jag känner nästan smaken av den torftiga maten och ser allting levande framför mig. Tiden runt omkring försvinner som om jag själv har fått följa med på tidsresan. Granbom spär dessutom på med en lite obehaglig gumma som visar sig då och då, liksom en häger som dyker upp lite här och var i Hagaparken.

Jag läste färdigt Månuret på två dagar. Det är härligt när allting bara flyter på och man som läsare kan koncentrera sig på handlingen. Det är välskrivet, det är fantasieggande och ett härligt driv i berättelsen.

Granbom är säkert redan i full gång med de två följande delarna och jag ser fram emot fortsättningen. Trovärdiga huvudpersoner och lärorikt och kul med all historia – tillsammans med utgångspunkten i Hagaparken i Stockholm känns det som ett perfekt upplägg.

Jeanette Palm

Här kan du köpa Hemligheten i Haga:

Idus förlag

adlibris

bokus

