978-91-7577-056-7

Jag har nu läst ytterligare en bok från Idus förlag i Lerum, som riktar sig till barn i åldern 6-9 år.  Anna Tizianna av Emma Fäldt är en 105 sidor lång bok med svartvita illustrationer gjorda av Josephine Nicander. Jag reagerade lite på bilderna. Ögonen ser mer ut som om de vore illustrationer gjorda till en skräckhistoria och inte till en barnbok, tycker jag.

Berättelsens handling flyter på och har ett bra språk. Humor finns det också. Anna är en rolig tjej på åtta år som inte drar sig för att ljuga för att skrämma de stora killarna som bråkar med henne! Annas högsta önskan är att få ett eget djur – helst en katt. Dessvärre är hennes lillebror allergisk så det går inte för sig. Just detta ämne tror jag bidrar till stor igenkänning hos många barn som hör berättelsen eller läser den själv. Det kan ju vara en tröst i en trist situation med allergier. Men Anna är inte den som ger sig. Istället önskar hon sig en papegoja. Mamma och pappa lovar att hon ska få ha det, om hon kan spara pengar till den själv. Det värsta är att den är väldigt dyr. Hur ska hon kunna få ihop till den?

Annas tokiga och spontana personlighet är en frisk fläkt och hennes glada och lättsamma humör blandas med en butter tjurighet som känns äkta. Det är ett trovärdigt porträtt av en åttaårig flicka, som svävar ut med sin livliga fantasi när hon vill få som hon vill.

Jag tycker att berättelsen är klart godkänd utan att sticka ut eller vara originell på något vis. Illustrationerna är inte helt i min smak. Förutom mitt påpekande om ögonen, tycker jag att stilen i bilderna är en aning stel och kantig. Omslaget, däremot, är roligt och sprudlar av varma höstfärger. Det ser lockande ut och är den mest intressanta och välgjorda av alla illustrationer som gjorts till boken.

 

Jeanette Palm

Här kan du köpa Anna Tizianna:

Idus

adlibris

bokus

