borttappat-katt-kompis-kalsong

 

Elin Lindell är en ny bekantskap för mig. Hon är född 1981 och är både författare och illustratör. Hon har kommit ut med en rad barnböcker sedan debuten 2006. Borttappat: Katt, kompis, kalsong från 2014 (Alfabeta) är den första i en serie om Hjördis. Den är på 109 sidor med ett stort och tydligt typsnitt. De fina bilderna har både varierande form och storlek, och gör läsningen luftig och lätt. Det är Elin Lindell själv som har gjort illustrationerna. De är lustiga och enkla och påminner i stilen om Lisen Adbåges bilder (Adbåge, som för övrigt är ett år yngre än Lindell).

Huvudpersonen Hjördis berättar själv sin historia i imperfekt. Hon har en cool ton, som känns helrätt för hennes ålder och jag blev genast förtjust i henne som person. Hon känns sympatisk och ”vanlig” med en stor portion humor och självironi.

Hjördis och Judit är bästa vänner. De håller ihop i vått och torrt – det står till och med på deras tavla med tre budord. Hjördis tycker inte om bokstaven H, det får vi veta redan på första sidan. I syslöjden skippar hon helt fräckt H:et och ger det till Judit, som sätter den sist i sitt namn. Det finns fler saker på H som är dumma: halloumi, handsvett, hästar och Harry Hansson för att nämna några. Märkligt nog heter alla i hennes familj namn på H, till och med Hunden, som faktiskt är en katt!

Jördis och Judith går i 3A, ”som är en rätt bra klass egentligen”. Hjördis är bäst på fotboll, ”det är liksom inget att diskutera”. Men vad händer när det kommer en ny tjej till klassen? Och varför är Harry Hansson egentligen med på listan över jobbiga saker? Har han verkligen en staty hemma som han har byggt av öronvax och snorkråkor?

Jag fnissade högt många gånger under läsningens gång. Det är rappt och finurligt skrivet och överraskningarna duggar tätt. Det känns inte det minsta förutsägbart. Flera gånger blir jag förvånad och genomgående skrattar jag åt den underfundiga dialogen. Den är verkligen mitt i prick!

Texten är välskriven och väldigt rolig. Den känns egen, speciell och genomtänkt. Mycket bra, helt enkelt. Jag ser med spänning fram emot nästa bok i serien, Efterlysta: Harry Hansson och jag.

Jeanette Palm

 

Här kan du köpa Bortappat: Katt, kompis, kalsong:

adlibris

bokus

Alfabeta

 

 

