dansfeber-overallt%20400-228x228

Inga regler utan undantag. Eller regler … Snarare löften. Jag har nämligen lovat mig själv mer tid till att skriva på mina egna manus och mindre tid (= ingen tid) till att skriva boktips och recensioner av andras böcker. Detta är alltså ett undantag. Jeanette kommer däremot att recensera flera böcker under hösten, så fortsätt att hålla koll på Bokhemligheter!

 

Lägg namnet Anna Hansson på minnet. Henne kommer ni att höra mer om. Anna har nämligen varit så otroligt produktiv under sin relativt korta författarkarriär att det måste vara rekord. Hennes första bok, Dansfeber, kom ut 2012 och sedan dess har Anna fått utgivet tretton(!) böcker på flera olika förlag. Dessutom lär det finnas ett antal kontrakt på nya böcker, hela sju stycken.

I Dansfeberserien finns fyra delar och det är nummer fyra, Dansfeber överallt, som jag nu har läst.

Artisterna på ett kryssningsfartyg har skadat sig och Maja får nys om saken. En lyxkryssning i ett varmt, soligt land vore ju inte fel, tänker hon och bestämmer sig för att alla i hennes dansgrupp ska åka dit. Vem skulle kunna tacka nej till ett sådant erbjudande?

Ganska många, visar det sig. Om det nu överhuvudtaget finns något erbjudande … Och varmt, soligt land? Tja, om man räknar Norge dit …

Karaktärerna i boken känns väl igen, exempelvis har vi den överoptimistiska Maja med sina underliga smakkombinationer, Millan som älskar allt som har med julen att göra, Lina och Martina som är mer än lovligt killtokiga och otursdrabbade Elin som alltid skadar sig.

Anna Hansson skriver med fart och fläkt och en härlig portion humor. Det blir aldrig långtråkigt.

Jag gillar Annas stil och tror att hennes böcker även lockar barn som inte är så intresserade av läsning. De är både välskrivna, lättlästa och roliga. Jag fnissade för mig själv flera gånger medan jag läste Dansfeber överallt. Dessutom är det ju trevligt med böcker om starka tjejgäng som väljer att ägna sig åt sina egna intressen och som dessutom lyckas locka med killarna att dela dem!

 

Av: Åsa Öhnell

 

Här kan du köpa Dansfeber överallt:

bokus

adlibris

Idus förlag

