9789175670980_200_nu-ar-jag-kar-i-dig

Nypon förlag är baserat i Helsingborg och ger ut lättlästa böcker för ungdomar och unga vuxna. Jag ska recensera fyra av dem. Den första vänder sig till barn från 13 år och heter Nu är jag kär i dig och är skriven av Jessica Berglund. Den är bara på tretton sidor och fyra korta kapitel. Den är tryckt i ett stort typsnitt, ca 16 punkter, och skriven i korta stycken med korta meningar. Den har ett vackert omslag och ser tilltalande ut.

Den här berättelsen har ett lite annorlunda berättarperspektiv eftersom den är skriven i förstaperson (jag-form) men vänder sig till ett ”du”, precis som titeln avslöjar. Vi får inga namn vilket gör att texten blir allmängiltig, för både jaget och du:et skulle kunna vara pojke eller flicka, vilket som. Samma kön på båda eller olika. Huvudpersonen och berättelsens ”du” går i samma klass. Plötsligt en dag i matsalen sätter sig jaget vid samma bord som du:et. De sitter lite för sig själva för ingen av dem tycker om det bullriga bruset runt omkring. ”Resten av bordet var tomt. Det var bara vi två som satt där. Du log mot mig” (sidan 6). De blir lika överraskade båda två av värmen som uppstår dem emellan. Skildringen av hur dessa två ungdomar får upp ögonen för varandra i matsalen är väldigt söt och går rakt in i hjärtat.

För mig går det givetvis fort att läsa boken, men för någon som inte har riktig läsvana är det här nog precis lagom för att väcka läslust. Texten har en ton som gör att man vill läsa långsamt och njuta av den. Den svallar av känslor och Jessica Berglund har fint lyckats förmedla hur det känns när man blir kär i tonåren. Även om händelseförloppet inte följer någon dramatisk kurva och det är lite för kort för någon egentlig spänning, är sinnesstämningen som förmedlas varm och bubblar av nykläckta känslor. En fin bok att rekommendera som nybörjarläsning.

Jeanette Palm

Här kan du köpa Nu är jag kär i dig:

https://www.adlibris.com/mondo/e-bok/nu-ar-jag-kar-i-dig-9789175671413

http://www.nyponforlag.se/nyheter-lattlast/nu-ar-jag-kar-i-dig/

http://www.bokus.com/bok/9789175670980/nu-ar-jag-kar-i-dig/

