9789186589189_large_charles-grandpiers-aventyr-drakblodsfrona

Charles Grandpiers äventyr, Drakblodsfröna, av Henry Bronett, skulle kunna vara den första i en möjlig serie böcker om Charles och hans farfar Jean-Luc. Den publicerades på Vombat förlag 2011 och är på ca 140 sidor. Boken är vackert illustrerad av Andrea Femerstrand med tolv härliga bilder som täcker hela sidor, varav hälften av dem är i färg. Drakblodsfröna är en äventyrsberättelse med inslag av fantasy som riktar sig till barn i åldern 9-12 år.

Det spännande namnet Charles Grandpiers äventyr, Drakblodsfröna och den läckra framsidan till trots, fångades jag dessvärre inte omedelbart av de första raderna i berättelsen, som jag skulle önska. Det var en formulering redan i andra meningen som krånglade till det. Dessutom gjorde de många korrfelen i texten att jag blev störd i min läsning och irriterad, främst på förlaget, som inte verkar ta sin uppgift riktigt på allvar. Eller saknas kunskapen? Med en ordentlig genomgång av texten före publicering, skulle texten ha kunnat vara en helt annan, både vad gäller språket och det tekniska. Men handlingen i berättelsen är lockande och till slut struntar jag i korrekturet och läser av hjärtans lust.

För även om det är lite segt under bokens första halva och dialogerna är lite väl krystade ibland, måste jag medge att det äntligen börjar hända saker när vi passerat 70-80 sidor! Korrfelen minskar något, språket rycker upp sig betydligt, handlingen tightas till och helt plötsligt är jag fast! Det är spännande och med ens ett härligt tempo och driv. Huvudpersonernas drag blir tydligare och jag känner värmen mellan pojken och hans farfar strömma upp ur sidorna. En kommentar som jag gärna vill slänga in här, är att jag tror att det möjligen kan vara förvirrande med huvudpersoner med franska namn. Trots att jag själv heter Jeanette (!) känns det mer ”svenskt” än Charles och Jean-Luc. För mig var det lite krångligt att hålla isär personerna men det kanske hänger på mig som läsare, vem vet? Själv hade jag försökt välja mer ”internationellt gångbara” namn, som går lika bra att uttala på franska som svenska. Förhoppningsvis gör inte vare sig namnen eller korrfelen att våra unga läsare drar sig för att läsa den här spännande och varma berättelsen. Jag tyckte om den!

Vad handlar då Drakblodsfröna om? Pojken Charles bor med sin farfar sedan föräldrarna försvunnit för länge sedan under en resa i en djungel någonstans. I inledningen drömmer Charles märkliga drömmar, som visar sig vara sanndrömmar. De handlar om en magisk låda, en knussloromator (fanns det inte något bättre namn?) som kan göra önskningar verkliga. Det blir ett spännande äventyr som dessutom är farligt, för Charles ska ge sig iväg och leta reda på drakblodsfröna som han har drömt om. Vem är egentligen den mystiske Doktor Molgren? Vad vet han om drakblodsfröna? Och hur känner han Jean-Luc?

Farfadern är till en början tystlåten och lite butter men allteftersom texten växer fram tydliggörs kärleken mellan Charles och hans farfar, och det är en varm, ömsint och stark relation. De har ju bara varandra. Jag tycker att Bronett har lyckats förmedla och gestalta en väldigt fin skildring av ett barns kärlek till sin farfar. Och tvärtom. Jag gissar att en hel del av Bronetts egen bakgrund finns med i historien, som när Jean-Luc berättar hur han kom till Sverige runt tiden för andra världskriget.

Henry Bronetts berättelse är påhittig och finurlig och håller hela vägen, som story tänkt. Ja, glädjande nog är Drakblodsfröna så pass bra att det vore önskvärt att Bronett ger sig i kast med en fortsättning, om den inte redan är på gång. Faktiskt tänker jag mig, att detta är den första i en serie om Charles Grandpier. Det kan bero på att berättelsen inte har ett självklart slut och som dessutom lockar till vidare läsning. Läsaren får inte veta allt utan det antyds ett och annat som jag gärna skulle få veta mer om.

Av Jeanette Palm

Här kan du köpa Charles Grandpiers äventyr, Drakblodsfröna:

http://www.adlibris.com/se/bok/charles-grandpiers-aventyr-drakblodsfrona-9789186589189

http://www.bokus.com/bok/9789170367441/charles-grandpiers-aventyr-drakblodsfrona/

http://www.vombatforlag.se/butik/charles-grandpiers-aventyr-drakblodsfrona/

