syster-varg

Syster Varg är den sjätte boken utgiven på Sagolikt Bokförlag av Anette Skålberg med illustrationer av Katarina Dahlquist. Förlaget drivs av dessa båda tillsammans. Anette Skåhlberg har bl. a. skrivit den lättlästa serien om Maya och havsfolket, och även den har illustrerats av Katarina Dahlquist. De verkar sköta förlaget tillsammans och det går inte att säga annat än att det är ett lyckat samarbete. Syster Varg är på 116 sidor och är tänkt att passa åldern 8-12 år. Den innehåller mängder av svartvita illustrationer i olika storlekar, alla mycket fina. Pärmens insida är klädd med grenar, på vissa sidor ligger vilda hårlockar slingrande, på andra sträcker sig långa revor av buskar eller knotiga grenar. Effektfullt! Dahlquists fräcka svartvita teckningar passar utmärkt till texten och är verkligen läckra. Vargen på sista uppslaget är underbar!

Syster Varg handlar om Sandra, som själv berättar historien i första person imperfekt. Läsaren kastas in i handlingen på ett annorlunda sätt när Sandra inleder med denna mening: ”Jag är elva år men känner mig som etthundraelva.” Sedan fortsätter hon med att tala om vad som hände för ett år sedan, när hon fyllde tio år. Mitt under kalaset kom polisen och hade hittat en flicka som de trodde var Sandra. För läsaren känns det lite förvirrande ett kort ögonblick, innan jag får klart för mig att polisen hade tagit fel. I själva verket var det Sandras tvillingsyster Teresa som de hade hittat, hon som försvann i skogen för sex år sedan! Det är hon som är Syster Varg.

Tea, som systern kallas, har bott hos en vargflock sedan hon försvann i skogen som fyraåring och har nästan glömt hur det är att vara människa. Hon kan inte prata, utan morrar och ylar – precis som en varg. Hon klarar sig bra ute i skogen och äter till och med råa och blodiga köttstycken från en älg som ledarvargen dödat. Det är väl det enda sättet att överleva? Nu när familjen har återförenats med sin dotter, försöker de få Tea att anpassa sig till det vanliga livet. De vill förstås att hon ska bo tillsammans med dem igen, och lämna vargarna. Men det är inte lätt. Tea känner sig inte hemma bland människorna, åtminstone inte till en början. Frågorna hopar sig. Ska hon kunna gå i skolan? Hur kommer de andra barnen att reagera när Sandra plötsligt visar sig ha en syster? Och vad händer om Tea börjar yla?

Texten är välskriven och lättläst och har ett fint driv och bilderna förhöjer verkligen läsupplevelsen. Det är spännande från första sidan. Det höga tempot understryks genom de relativt korta meningarna. Ibland känner jag mig nästan lite andfådd. Även om den här boken inte ingår i någon ”lättläst” serie är det säkert så att bruket av korta meningar i allmänhet underlättar läsförståelsen.

Det enda jag skulle kunna invända mot är trovärdigheten, som jag funderar över. Då menar jag inte det faktum att Tea har levt hos vargarna – det köper jag, det är ju fantasy. Nej, jag tänker på familjens reaktion när Tea hittas, hur snabbt hon förväntas anpassa sig till sin familj och hur barnen i skolan agerar och … Nej, jag stoppar där. Läs själva! Och jag rekommenderar att inte börja med att läsa baksidestexten på Syster Varg, för jag tycker att det avslöjas för mycket. Delar av det som jag uppfattade som spännande och överraskande i boken, tappar delvis sin effekt om man läser på baksidan. Men det här är en spännande och välskriven bok!

Jeanette Palm
2014-01-29

Här kan du köpa Syster varg:

http://www.adlibris.com/se/bok/syster-varg-9789197668187

http://www.bokus.com/bok/9789197668187/syster-varg/

