9185889474

Archie utkom på Lumio förlag 2012. Det är den första i en fantasyserie om draken Archie, hans drakförare Edi och övriga som bor i Byn vid Västra Havet. På försättsbladet till berättelsen får vi en lista på deltagare och en karta, fint illustrerad i svartvitt av Elin Nilsson. Detta gör att läsaren lätt kan hänga med i berättelsen.

Archie tar sin början när Edi är ca sexton år. Tidigt i texten får läsaren veta att Edi är byns drakväktare och att han har tagit hand om draken Archie sedan han föddes. Det är endast Mäster som känner till detta uppdrag. Edis pappa Pavel har varit försvunnen i många år och befaras vara död. Edi bor hos sin mamma Lydia, men ska nu flytta ut till Dimön och Archie. De ondskefulla magikerna sägs vara borta sedan länge, men är de verkligen det? Och kan man lita på drakarna? Eller finns det fog för byfolkets oro?

En spirande kärlekshistoria mellan Mästers dotter Minna och Edi lockar säkert läsare i viss mån men jag saknar glöd. Inte ens när Edi friar till Minna sker detta med någon vidare värme, det berättas mest i förbigående. Det byggs heller inte upp någon förväntan angående kärleken utan allt berättas rent faktamässigt på ett abrupt sätt och känns inte riktigt trovärdigt.

Ibland är texten övertydlig, som om författaren inte riktigt litade på läsaren: ”Edi stirrade på henne med stora runda förvånade ögon” raskt följt av ”Han tystnade och kände förläget rodnaden sprida sig upp över öronen” (sidan 33, min kursiv). Jag tror att texten skulle må bra av en rejäl genomgång för jag har även hittat många slarvfel i korrekturet, onödiga upprepningar av småord och t.ex. frågetecken på fel ställe i repliker, som här: ”Ska jag bo ensam då, frågade hon oroligt?” Eller grammatiska fel som ”Gläntan var deras från början, ansåg dem” (sidan 210). Dessvärre stör dessa korrfel min läsning.

Men om vi bortser från det tekniska, är det helt enkelt inte tillräckligt spännande, enligt min smak. Det är synd med tanke på att det är en sådan välgjord miljö och ett intressant ämne. Jag tror att det hänger på att det inte finns någon överhängande fara eller reell fiende som hotar friden i Byn. Visst, vid något tillfälle nämns några rövare, och de dyker också upp, men det är inte tillräckligt. De stryker omkring i periferin. Jag jämför med Riddar Kato i Mio min Mio, Tengil i Bröderna Lejonhjärta eller Voldemort i Harry Potter-böckerna. Här talar vi om verkligt grymma motståndare. Jag skulle så gärna vilja säga att det här var en spännande, mysig och välskriven bok, men jag vore inte ärlig då. En detalj som jag lade märke till var att berättaren sammanfattar spännande händelser i efterhand istället för att låta läsaren delta i dem i nuet. Detta gör givetvis att spänningen mattas av.

Språket är stundtals välformulerat, samtidigt som det vid andra tillfällen kryllar av onödiga slarvfel och klichéer. Det gör texten lite ojämn. Tempot är långsamt och trevligt men aningen händelsefattigt. Jag saknar helt enkelt driv.

Jeanette Palm

Här kan du köpa Archie:

http://www.adlibris.com/se/organisationer/product.aspx?isbn=9185889474

http://www.lumio.se/archie.html

