dansfebe-smittarr-500x500

Detta är den andra boken av hittills(?) tre i serien om det danstokiga tjejgänget och min absoluta favorit. Det har ingen större betydelse att jag läst böckerna i fel ordning.

Berättarjaget Maja är en härlig personlighet med ett fantastiskt självförtroende och matvanor som väl speglar hennes livsglädje.

Naturligtvis finns det problem även i denna bok, exempelvis att teatern brinner ner och att de är för få för att sätta upp en musikal. Men inga problem är oöverstigliga och snart har det hela löst sig på bästa sätt. Dansfeber smittar är rolig, underhållande och förmedlar en positiv livssyn. Tro på dig själv så lyckas du!

Anna Hansson har god språkkänsla, hennes meningar är som en frisk fläkt. Den bästa delen är när killarnas fotbollsmatch beskrivs genom Majas ögon. Jag kände igen mig själv så mycket. Visst kan en match vara spännande, men helt plötsligt far tankarna iväg och man hänger inte riktigt med i vad som händer på plan. I alla fall om man är som jag, måttligt intresserad av bollsport. Kul att killarna börjar träna dans som konditionsträning. Och ganska typiskt att de tror att dans inte är jobbigt innan de provat. Mina egna barn är också dansintresserade och har ibland fått hålla lektioner i dans på skolan. De killar som säger att ”dans är väl ingen sport” brukar ändra sig efter ungefär tio minuter och tycker att det är både roligt och mycket jobbigt!

En bra sak är att man faktiskt inte alls behöver vara intresserad av dans för att läsa böckerna. De är lika roliga ändå.

Dansfeber smittar är perfekt för tjejer och killar från åtta år och uppåt, men passar lika bra för äldre barn och ungdomar som lättlästa böcker.

Dansfeber smittar finns att köpa här:

http://www.idusforlag.se/dansfeber_smittar

http://www.bokus.com/bok/9789187001604/dansfeber-smittar/

http://www.adlibris.com/se/bok/dansfeber-smittar-9789187001604

