kumba

En barnbok om en pojke i Togo i Västafrika måste jag bara läsa! Kumba är en söt liten berättelse om 11-åriga Kumba som tillsammans med familjen flyttar till ett nytt hus i Togos huvudstad Lomé. Kumbas familj är förmögen. De har både chaufför, hemhjälp och privatlärare, men på gatan dit de flyttar bor fattigare människor och Kumbas kompisar har inte alltid mat på bordet.

Kumba älskar sitt nya kvarter. Här syns människor ute på gatan, det finns tuppar, höns och får och barnen får vara ute och leka som de vill. Kumba får snabbt vänner och får prova på saker han aldrig gjort tidigare i sin skyddade miljö. Men kommer han att accepteras fullt ut av alla?

Kumba är en berättelse om vardagslivet i ett afrikanskt land, men också om fördomar som finns hos både fattiga och rika.

Författaren Bene Batako är själv uppvuxen i en fransktalande familj med välutbildade föräldrar i Togo. Han är revisor och 1993 flyttade han från Togo till Frankrike med anledning av den politiska situationen i hemlandet och hamnade så småningom i Sverige på grund av kärleken. Han läste språk på Lunds universitet och är universitetsadjunkt i franska. Bene Batako har fått böcker utgivna i både Frankrike och Sverige.

Språket flyter på bra och det blir aldrig tråkigt trots att det egentligen inte händer så mycket. Jag gillar framför allt de korta men kärnfulla miljöbeskrivningarna. Däremot skulle boken vunnit på mer gestaltning och genom att vissa ”transportsträckor” strukits, exempelvis dialoger som inte för handlingen framåt.

Kumba är lättläst och jag kan varmt rekommendera den för barn som lärt sig läsa själva, som högläsningsbok för de yngre eller som lättläst bok för de lite äldre barnen i mellanåldern.

Jag kommer definitivt att läsa mer av Bene Batako, som även har skrivit vuxenromaner, framför allt därför att det är roligt att få en annan bild av Afrika än den man får via tidningarnas nyhetsrapportering. Jag hoppas att det kommer fler böcker om Kumba. Jag vill veta mer om honom, hans familj och hans vänner och jag vill se fler av illustratören Måns Sjöbergs fina bilder!

Utgiven av Megamanus förlag 2012

Kumba finns att köpa här:

http://www.megamanus.se/

http://www.adlibris.com/se/bok/kumba-9789197961073

http://www.bokus.com/bok/9789197961073/kumba/

https://www.bokia.se/kumba-14269825

