Anna Hansson från Ånge i Medelpad är högaktuell med sin senaste bok, Alla har Dansfeber, den femte boken (!) i ordningen sedan hon debuterade för ett år sedan. Jag har intervjuat Anna om hennes författarskap och det stundande boksläppet.

Vad var det som fick dig att börja skriva?

Jag har egentligen alltid skrivit. När jag var liten skrev jag berättelser, när jag började plugga skrev jag en faslig massa uppsatser, en C-uppsats i engelska och en C- och en D-uppsats i historia, och en hel del mindre uppsatser där emellan. Sen när jag pluggat klart dröjde det inte länge förrän jag fick en idé till en bok, och så började jag skriva på det som senare skulle sluta som Dansfeber.

Du har hunnit få utgivet 5 böcker på ungefär ett år – samtidigt har du jobbat som lärare. Dessutom bloggar du. Hur har detta varit möjligt? När hittar du all tid att skriva?

Att blogga tar ingen tid, jag skriver lite då och då medan jag ser på teve. Men att skriva böcker tar desto längre tid, och eftersom jag inte vill offra mina kvällar och helger så har jag helt enkelt tagit tjänstledigt från jobbet. Så under vårterminen har jag bara jobbat som lärare två dagar i veckan, och då har det inte varit några problem alls att hinna både skriva och ha ett liv. Sen får man inte glömma att jag inte skrivit alla böcker från början till slut under det här året, Wanted började vi till exempel att skriva på redan 2010, och Dansfeber började jag på 2011.

Hur har du själv jobbat med marknadsföring?

Jag har varit med i radio och i tidningar, och varit på Bokmässan och varit på boksigneringar. Och ibland har jag fått gästblogga på olika bloggar, och ibland, som nu, har jag blivit intervjuad på en blogg. Och så har jag förstås börjat blogga själv!

Dansfeberserien, som vänder sig till mellanåldern, har du skrivit själv. Ungdomsboken Wanted och bilderboken Drutten och Plutten – Människa sökes! (illustrerad av Maria Andersson) har du skrivit tillsammans med andra författare. Vilken är skillnaden och vilket föredrar du?

Den största skillnaden är att jag får bestämma allt själv när jag skriver själv, och det kanske är enklast men inte alltid bäst. Om jag bara får välja en sak resten av livet, så är det att skriva själv. Men om det är möjligt så vill jag blanda att skriva själv med att skriva med andra.

Wanted utspelar sig i Vilda Västern. Kommer du att skriva fler böcker med historisk anknytning?

Det är ingenting som jag har planerat, men det känns ganska troligt att det kommer att bli några såna eftersom jag gillar historia jättemycket.

Maja i Dansfeberböckerna gillar att blanda oväntade kombinationer av mat. Var fick du idén till det?

Ingen aning, den bara kom!

Kommer det att bli ytterligare böcker i Dansfeberserien?

Det finns ingen fjärde bok planerad än, men jag har börjat fundera lite på hur en fortsättning skulle kunna se ut så det är inte omöjligt.

Håller du fortfarande på med dans?

Ja, jag undervisar i dans på gymnasiet, men det är bara en kurs så det är inte mer än några timmars undervisning/vecka.

Har du planer på att skriva böcker för vuxna?

Ja, jag har börjat lite också. Det är en skräckroman och jag är mörkrädd, så vi får se hur det går… Men jag tycker att jag har fått en så bra idé så jag måste i alla fall försöka.

Vilka tips skulle du vilja ge till alla som drömmer om att bli författare?

Först och främst är det förstås att skriva färdigt ett manus, utan ett sådant kommer man inte så långt. Sedan är det att få det manuset så bra som möjligt, och då finns det ganska mycket man kan göra. Man kan be några ärliga vänner läsa och säga om det är något de inte förstår eller något de inte tycker hänger ihop. Man kan läsa manuset högt, antingen själv eller för någon, för att höra hur det låter. Då brukar man (jag) känna sig som en fåntratt, men också hitta mycket som behöver ändras. Man kan också läsa böcker om att skriva, läsa författares bloggar, läsa tidningen Skriva och/eller gå en skrivkurs. Sen när man är nöjd med sitt manus, då är det bara att leta upp lämpliga förlag, skicka in och hålla tummarna jäkligt hårt.

Berätta om ditt liv tio år framåt i tiden!

Jag är snuskigt rik, skriver många bra böcker och har magrutor. Jag åker ofta på semester, gärna på jorden runt-kryssningar och så har jag skaffat mig ännu fler tatueringar. (Gör gärna en intervju till med mig om tio år så kan vi se hur nära min dröm jag kommit! 😉 )

Är du någonsin ledig?

Ja, jag är ledig nästan jämt! Jag älskar att vara ledig! 🙂 Fast egentligen är det svårt att definiera ledig tycker jag. Är jag ledig om jag läser en bok, eller jobbar jag då? Om jag läser tidningen Skriva? Om jag läser andra författares bloggar? Om jag funderar på en rolig bokidé? Om någon kommer fram till mig på Ica och berättar att hen har läst min bok?

När jag jobbar med att skriva en bok så sitter jag i ca tre timmar/dag. Egentligen betyder det ibland femton timmar en dag och ingenting i fyra dagar, men ofta tre timmar/dag. När jag redigerar och när jag läser igenom texten de sista gångerna innan tryck då sitter jag snarare sju, åtta timmar på en dag.

Jag försöker att inte jobba på helger, inte röda dagar, inte höstlov, jullov, sportlov, påsklov och sommarlov. (Älskar hur man har sitt jobb uppdelat med ledigheter som lärare!) Men det är klart att jag inte alltid lyckas, ibland har jag kanske något som måste vara klart ett visst datum. Det gör å andra sidan inte så mycket, för jag tycker ju att det är förfärligt trevligt att skriva!

¤

Jag önskar Anna lycka till med sitt skrivande och kan även berätta att det i dagarna blev klart att Anna tillsammans med Tomas Wallin, gitarrist i Takida, släpper en ny barnbok Den magiska gitarren, som ges ut på Idus förlag i november. Illustrerar gör Jenny Lindqvist. Håll utkik efter den!

