April 2013 681

”Jag skulle aldrig kunna skriva böcker, för jag har ingen fantasi!” Jag vet inte hur många gånger jag har hört den meningen. Och sagt!

De flesta lärare får mer än en gång hantera elever som klagar: ”Fröken jag vet inte vad jag ska skriva om.”

Ändå behöver det inte vara så svårt. Din berättelse kan vara ganska enkel. Det är ofta inte vad du skriver utan hur du skriver som är viktigast! Ernest Hemingway skrev en hel bok (Den gamle och havet) om en man som fångade en fisk. En bok, som inte bara gjorde stor succé, utan också bidrog till att Hemingway fick nobelpriset!

På samma sätt kan du göra. Kanske inte få nobelpriset, men skriva enkelt.

Tänk ett ord: Ballong. Tänk en plats: Stadsparken. Tänk en person: Brevbäraren. Sedan är det bara att sätta igång och skriva en berättelse om brevbäraren som sneddar genom parken (kanske på väg hem efter en sen arbetsdag, eller kanske på väg till jobbet på morgonen). Plötsligt får han syn på något. Mitt på gångvägen ligger en ballong. Han blir naturligtvis omåttligt nyfiken. Var kommer ballongen ifrån? Vem har lagt den där? Är det något barn som har tappat den och nu är utom sig av förtvivlan? Eller har det inträffat ett hemskt brott med ett barn som är kidnappat? Och kanske mamman också?

Fantasi föder fantasi

Din berättelse kan bli en novell eller kanske början till en bok eller bara en övning. Det viktiga är att komma igång. När man börjar fantisera och ställa frågor till sig själv föder det hela tiden nya idéer! Fantasi föder fantasi!

 

Här kan du hämta idéer

Tidningsartiklar: ett mord, en olycka, ett rån …

Föremål: ett paket fryst torsk, en långdistansrobot, en dator …

Miljöer: en öken, en skolkorridor, en mörk novembermorgon, en skridskohall …

Djur: en kamel, en snäcka, en skorpion …

En mening du hör någon säga. Glöm inte att skriva ner den, så du inte glömmer!

Ett ord ur ordlistan (blunda och peka).

En bild

Listan kan göras hur lång som helst. Men kom ihåg, det viktigaste är inte att det blir perfekt, det viktigaste är att du tränar upp din fantasi.

Om du fortfarande har svårt att komma igång kan du ställa timern på mobilen på tio minuter. Börja skriva och sluta inte förrän klockan ringer. Om du inte vet hur du ska fortsätta kan du skriva det (nu vet jag inte vad jag ska skriva, det här fungerar inte, det är stopp i hjärnan). Kanske blir det en berättelse om en författare som har fått skrivkramp! Det viktiga är att pennan eller tangenterna får arbeta oavbrutet i tio minuter.

Lycka till!

